|
Post by lihamylly on Jun 16, 2009 8:07:49 GMT 2
En aihetta missään nähnyt joten päätimpä aloittaa threadin. Elikkäs olen alotteleva kitaran soittaja. Joten kaipaisin mitä tahansa vinkkejä ja ohjeita miten tästä eteenpäin. Eli millaisella kitaralla kannattaisi aloittaa, mitä opetella ensimmäisenä yms?? Virittelyn opettelin itse netistä saamilla ohjeilla. Ja sen jälkeen olen opetellut muutamia aloittelijan sointuja. Voisitte myös jakaa omia kokemuksia kitaran soiton alottamisesta. Ja en kaipaa ohjeita esim: "Mee sinne nettiin kattoon" yms paskaa. Vaan teidän vinkkejä tulin tässä kysymään.
|
|
|
Post by Thrashemotör on Jun 16, 2009 11:29:25 GMT 2
Aloittelukitaraan nyt on sinänsä paha vastata mitään, koska ainakin itselle ns. hyvä kitara on aina ollut ihan henkilökohtainen. Itsellä on tuollainen kulunut kasari Charvel Charvette ja mulle sopii kuin nakutettu, hintaa sillä oli viime kesänä 200e kun taas kaverin reippaan tonnin Ibanez Jemiä meikä ei osaa rämpyttää alkuunkaan. Eli suosittelen vaan käymään ihan suoraan liikkeissä kokeilemaan sopivaan hintahaarukkaan osuvia keppejä ihan reilusti ennen ostopäätöstä.
Floikallinen kitara ei kuitenkaan ehkä paras mahdollinen valinta ole ekaksi kepiksi, päreet vaan palaa kun jatkuvasti yrität pitää vireessä. Tiesti taas on floikan laatukin ihan valmistajakohtaista, esim. omassa kitarassa pysyy tosi hyvin vire vaikka on lisenssifloikka vaikkei hirveästi tule käytettyä.
Ei tuohon mitä kannattaa opetella voi oikein vastata kuin, että ihan sitä mitä haluaa oppia ja Guitar Pro ohjelma on ystävä tai power tab editor, joten ei muuta kuin opettelet lukemaan tabulatuuria josset jo osaa ja sitten googlettamaan niiden biisien tabeja mitä haluat oppia.
|
|
|
Post by SAWTHORAZINE on Jun 16, 2009 17:21:31 GMT 2
Mitä itse soittamiseen tulee, niin kannattaa opetella soinnut ja skaalat. Se on hevikitaristille tylsää puuhaa, mutta joskus haluat kuitenkin soitella kavereiden kanssa bluesia nurmikolla. Skaaloja voi hyödyntää sitten sooloissa ja yleisesti säveltäessä ja improvisoidessa. Takaan ja alleviivaan, että jos lähdet liikkeelle siitä että sointuja ei tarvita mihinkään ja skaalat on nörteille, koska haluat soittaa vain Hellhammeria ja Mayhemia huoneessasi, niin myöhemmin vituttaa kun haluaisi soittaa myös jotain muuta, ja joutuu opettelemaan jotain musiikin perusasioita vaikka tekniikkapuoli olisi viimeisen päälle hiottu.
Kuten edellä sanottiin, osta se kitara joka sopii parhaiten käteen. Älä tilaa mistään Thomannilta, jos et ole kokeillut ja todennut kitaraa hyväksi. Ja jos mielestäsi on muka noloa mennä musiikkikauppaan yrittämään jotain smoke on the wateria nuotin vierestä ekaa kitaraa etsiessä, niin huomioi että jokainen on joskus ollut ihan samalla tasolla kanssasi, eikä kukaan oikeasti naura ensimmäistä kitaraa etsivälle kaverille. Joku saattaa jopa kannustaa.
Älä osta paskaa vahvistinta, tai osta ainakin niin paska, että se tulee varmasti vaihdettua joskus parempaan. Transistorit on yleensä ihan sekundaa, eikä efektiprosessoreista tule usein kuin vihaiseksi. Osta kunnon kamaa, eli putkivahvistin, analogiset efektipedaalit digitaalisten sijaan, ja jos mahdollista, niin vältä myös mikropiirejä. Puolijohteiden (transistorit, FET:it, mikropiirit yms) käyttö signaalitiellä aiheuttaa kohinaa ja viiveitä, ja yleensä transistorivahvistimissa on todella munaton soundi. Putkissa sen sijaan on useammin hyvä soundi, eikä putkisäröä ole tähän mennessä päihittänyt yksikään transistorisurina. On tyyppejä, jotka väittävät että "on tää meikän vahvistin ainakin ihan jees", mutta he tuskin ovat päässeet kokeilemaan laadukasta putkivahvistinta. Lisäksi kunnolla kasattu (point-to-point, ei robotin kyhäämä piirilevy) putkivahvistin voi olla elinikäinen soittokaveri oikein käytettynä ja huollettuna.
Opettele myös sen verran elektroniikkaa, että osaat suunnilleen komponenttien nimet ja pystyt tarvittaessa kolvaamaan niitä paikalleen. Kova juttu on osata itse korjata vahvistimet ja efektit. Vielä kovempi jätkä tekee itse efektit ja vahvarit.
|
|
|
Post by lihamylly on Jun 23, 2009 9:23:24 GMT 2
Kiitos vinkeistä. Mutta päätin nyt kuitenkin ensin harjoitella isältä lainaamalla kitaralla, ennen kun menen oman ostamaan. Vahvari mulla onkin jo mutta se on täysin sekunda kamaa. Harjottelin tossa pari viikkoo niitä perussointuja ja jotain biisejä tabujen avulla, mutta nyt on ankara vitutus päällä ku huomasin että oon lukenu sointu ohjeita väärin päin. No alottelevalle sattuu... Ajattelin ostaa marshallin pienois vahvarin DLX musicissa ku on ne tarjouksessa, kun sitää rahaa ei ole paljon vittuakaan. Mutta mitä mieltä? Onko kokemuksia tuosta?
|
|
|
Post by aggressor.perverssor on Jun 23, 2009 10:01:54 GMT 2
mutta nyt on ankara vitutus päällä ku huomasin että oon lukenu sointu ohjeita väärin päin. No alottelevalle sattuu... Ajattelin ostaa marshallin pienois vahvarin DLX musicissa ku on ne tarjouksessa, kun sitää rahaa ei ole paljon vittuakaan. Mutta mitä mieltä? Onko kokemuksia tuosta? Haha, itsellä kävi ihan sama virhe, että luin väärinpäin ja ihmettelin miksei The Trooper kuulosta yhtään samalta kuin Iron Maidenilla. Tällä on ihan mukava soitella www.f-musiikki.fi/kitarat_ja_vahvistimet/vahvistimet_ja_kaapit/12149_cube-20x_kitaravahvistin_/_roland.html
|
|
|
Post by Thrashemotör on Jun 23, 2009 10:12:47 GMT 2
Suosittelisin kyllä itsekkin mielummin jotain Roland Cube-sarjan vahvaria, ihan näppäriä aloittelijavehkeitä. Itse omistin joskus kolme, neljä vuotta sitten Cube30 laatikon ja edelleen miellyttää kaverilla käyttää samanlaista vahvaria.
Noi halpismarsut taas on omasta mielestäni pelkkä kirous, ei ne oikein muuta tee kun surise niin ehdotan, että jätät suosiolla väliin.
|
|
|
Post by SAWTHORAZINE on Jun 23, 2009 23:29:42 GMT 2
(Kaikki omalle kohdalle osuneet) Behringerit on myös sellaista kamaa, että ihan aidosti vituttaa soittaa yhtään mitään niillä. Tuo oma roska tosin sai hieman eloa siitä, kun vaihdoin vakiokaiuttimen tilalle Celestionin G10 Greenbackin, joka tosin lähtee siitä huitelemaan sillä sekunnilla kun saan tuon putkivahvarin kasattua valmiiksi.
|
|
|
Post by Thrashemotör on Jun 24, 2009 10:12:26 GMT 2
Eipä kyllä minustakaan ole Behringerit kummoista kamaa vaikkei hirveästi kokemuksia ole mutta esim. oma wah-pedaali on Behringerin ja kadottaa äänen sekuniksi ennen kuin efekti potkaisee esiin.
|
|
Muumio
Poser
Torso Bear
|
Post by Muumio on Jun 27, 2009 13:56:30 GMT 2
Mitä itse soittamiseen tulee, niin kannattaa opetella soinnut ja skaalat. Se on hevikitaristille tylsää puuhaa, mutta joskus haluat kuitenkin soitella kavereiden kanssa bluesia nurmikolla. Skaaloja voi hyödyntää sitten sooloissa ja yleisesti säveltäessä ja improvisoidessa. Takaan ja alleviivaan, että jos lähdet liikkeelle siitä että sointuja ei tarvita mihinkään ja skaalat on nörteille, koska haluat soittaa vain Hellhammeria ja Mayhemia huoneessasi, niin myöhemmin vituttaa kun haluaisi soittaa myös jotain muuta, ja joutuu opettelemaan jotain musiikin perusasioita vaikka tekniikkapuoli olisi viimeisen päälle hiottu. Olen kyllä täysin eri mieltä. Minusta skaalat ja soinnut opetellaan sitten kun tekee mieli/niitä tarvitaan, ja alussa kannattaa soittaa juuri sitä mitä haluaa. Jos sitä bluesia haluaa myöhemmin oikeasti soitella, niin kyllä ne skaalat äkkiä mieleen jäävät. Eli minun ohjeeni on, soita mitä haluat, kuitenkin omien taitojen mukaan(ei heti mitään Maidenin sooloja). Jos haluat ekana opetella perussoinnut, opettele, jos haluat vääntää Hellhammeria, niin väännä. Sitten vielä opettelumenetelmistä. Tabulatuurit ovat käteviä, mutta kannattaa alusta asti kokeilla myös korvakuulolta opettelua. Ei silloin ennenkään ollut nettiä ja Guitar Prota.
|
|
|
Post by SAWTHORAZINE on Jun 27, 2009 19:01:33 GMT 2
Joo, Guitar Pro -tabeihin ei ole mitään luottamista. Ihan hyviä ne on suuntaa antamaan tai pitämään biisin kulkua järjestyksessä, jos ei ole mahdollista soittaa alkuperäisen päälle, mutta usein noita tabeja laittaa nettiin jakoon jotkut nuottikuurot idiootit, joille se työn jälki tuntuu olevan aika toissijaista.
Ja totta kai sitä soitetaan juuri sitä mitä huvittaa, mutta sointujen osaaminen harjoittaa sorminäppäryyttä ja skaaloja. Painotan vielä, että myöhemmin vituttaa jos yleinen soittotekniikka on jo hallussa, mutta silti pitäisi opetella jotain niin ala-asteen musiikkituntien tasoista perushuttua kuin soinnut, kun haluaa soitella vähän jotain rennompaa vaihteen vuoksi, vaikka sitten edelleen sitä bluesia kavereiden kanssa. Terv. nimim. soinnut yhä hakusessa.
|
|
|
Post by lihamylly on Jun 28, 2009 3:19:22 GMT 2
Joo ite oon kans huomannu että jotkut noista guitar pron tabuista on aivan vituillaan kun tiedän kyllä korvakuullolta tunnistaa biisejä, ja kyllä muuten vituttaa toi sointujen opettelu. Mutta kuten jo todettiin se todella harjoittaa ja kehittää sormi motoriikkaa kun tuntuu joka päivä aina helmpommalta ja helpommalta nuo, ja ainaki ite jos ei just sillä hetkellä kiinnosta vittuakaan niitä opetella niin sillo just jotain biisejä harjottelen. Ja ymmärrän kyllä että hyvään kitaransoitto taitoon kestää opetella vuosia. Mutta samallahan opin vähän kärsivällisyyttä kun meikäläisellä se on lähes olematon juttu.
|
|
Muumio
Poser
Torso Bear
|
Post by Muumio on Jun 29, 2009 12:35:03 GMT 2
Joo, kyllähän siinä motoriikka kehittyy. Nimim. itsekkin kokeillut ;D
Ja varmaan biisejä pitäisi suositella. Kun ne kipeimmät vaiheet on ohitettu, niin Metallican neljältä ekalta löytyy vaikka mitä aarteita raiskattavaksi siellä sängyn laidalla. Yleensäkin kaikki E-vireinen perinteinen heavy/thrash 80-luvulta tuntuu olevan varsin mainiota harjoittelumusiikkia, vaikka sitten normaalisti kuuntelisikin jotain Cannibal Corpsen Ö-vireistä rouhintaa.
|
|
|
Post by lihamylly on Jun 30, 2009 10:28:34 GMT 2
Joo, kyllä tässä on noita biisejä tullu jo hyvän aikaa veivattua. Mutta esim metallican jotkut biisit tuntuu ihan mahdottomalta aluks soittaa, mutta kyllä täältä jo fade to blackit lähtee. Darkthronen biisit on kyllä aika helppoja, varsinkin "Transilvanian hungerilta" kun ne ei mitää hirveen monimutkaisia biisejä soittaa ole.
|
|