|
Post by jougge on Nov 12, 2008 19:13:41 GMT 2
Keskustelua miten sais helpoiten vinyyleitä seinälle ja sieltä pois ?
Ite oon lähinnä ajatellu laittaa pienillä nauloilla muovitaskun läpi joka kulmasta, mutta ei sekään tunnu kauheen helpolta sitten kun haluaa sieltä jotain tiettyä levyä kuunnella.
Kertokaa miten ootte laittanu vinyylejä seinälle ja miten se toimii.
|
|
|
Post by VomitSodomy on Nov 12, 2008 20:01:57 GMT 2
Itse oon ajatellut jonkinnäköisten kiskovempeleiden rakentamista jotka sitten vois ruuvata seinään kiinni ja levyt sujauttaa sinne väliin. Piirtelin mahtavan havaintokuvan oikein edestä ja sivulta: Jos pelkkiä lättyjä ajattelit niin varmaan ruuvi siitä reiästä vaan läpi ja seinään. Ruuvin kanta kannattaa tietty olla sen verran pieni että saa ujutettua sen levyn joskus siitä poiskin. En tosin tiedä mitä se reikä tykkää jos levy riippuu seinällä jonkin ruuvin varassa...
|
|
|
Post by jougge on Nov 12, 2008 20:48:56 GMT 2
Kannet ne pitäs seinälle saada. Ei niissä pelkissä mustissa lätysköissä paljoa ole katottavaa, haha! Kuvavinyylit sais tietenkin tolla tyylillä tosi helposti. Nii ja vaikuttaa muuten ihan pätevältä ratkasulta toi kuvan räpellys.
|
|
|
Post by Tuska on Nov 12, 2008 21:11:43 GMT 2
Itellä oli muoveineen seinällä niin että kolmella nastalla ylhäältä kiinni ja kahdella alhaalta, eli kaikista kulmista ja sitten ylhäältä erikseen keskeltä (ja ei, ei levyn ja sen kannen läpi vaan pelkästään muovin läpi). Miinuksena tossa on tietty se ettei levyjä voi sitten kuunnella irrottamatta kaikkia nastoja. Kuvavinyylit laitoin pienillä nauloilla seinään (naula per levy). Pysyivät kaikki pari vuotta ongelmitta ennenkun otin ne alas ja muutin joten en tiedä kuinka pitkään tolla systeemillä olisivat pysyneet.
Tollanen "kaupanhylly"-systeemi on varmaankin paras jos niitä levyjä meinaa kuunnellakkin, muuten vaikka suojamuoveista pikaliimalla seinään että pysyvät.
|
|
|
Post by SAWTHORAZINE on Nov 13, 2008 13:11:25 GMT 2
Muistaakseni Vinyyliklubi kauppasi ainakin joskus ihan tähän tarkoitettuja pusseja.
Kannattaa kuitenkin vaan säilyttää niitä levyjä ihan hyllyissä. Seinällä pitäminen aiheuttaa ihan väistämättä ongelmia. Esimerkiksi auringonpaiste (vaikkei enää syksyllä kovin ajankohtainen huolenaihe) sulattaa ja vääristää levyt sekä kellastaa kannet, joku ihan takuuvarmasti joskus kolhii niitä tai joku huono tee-se-itse -viritelmä hajoaa ja tiputtaa levyt lattialle. Kissatkin varmasti ilahtuvat uudesta kiipeilyseinästä ja kynsienteroituspaikasta.
|
|
|
Post by Axekutioner on Nov 13, 2008 15:30:43 GMT 2
Itellä oli muoveineen seinällä niin että kolmella nastalla ylhäältä kiinni ja kahdella alhaalta, eli kaikista kulmista ja sitten ylhäältä erikseen keskeltä ( ja ei, ei levyn ja sen kannen läpi vaan pelkästään muovin läpi). Miinuksena tossa on tietty se ettei levyjä voi sitten kuunnella irrottamatta kaikkia nastoja. Tätähän voisi soveltaa niin, että laittaa ne nastat ainoastaan sieltä suojamuovin sisäpuolelta kiinni, ei siis niin että nasta lävistää muovin kaksi kertaa. Silloin sen levyn saa ujutettua sieltä pois eivätkä nastatkaan näy. Itse pidän silti julisteet seinällä ja levyt kaapissa.
|
|
|
Post by possessor on Nov 13, 2008 20:19:29 GMT 2
Itse oon ajatellut jonkinnäköisten kiskovempeleiden rakentamista jotka sitten vois ruuvata seinään kiinni ja levyt sujauttaa sinne väliin. Piirtelin mahtavan havaintokuvan oikein edestä ja sivulta: Jos pelkkiä lättyjä ajattelit niin varmaan ruuvi siitä reiästä vaan läpi ja seinään. Ruuvin kanta kannattaa tietty olla sen verran pieni että saa ujutettua sen levyn joskus siitä poiskin. En tosin tiedä mitä se reikä tykkää jos levy riippuu seinällä jonkin ruuvin varassa... mulla on aika monta seinällä. Osa oikein pienten naulojen kannattelemina(2 alla ja 1 yllä, levy pysyy naulojen kantojen välissä hyllyn tapaan) ja osa muovisten kourujen välissä. pidemmän päälle seinälle laitto ei ole hyvä ratkaisu senkään takia että seinään jaa aina jotain jälkiä ja toki edellämainittuja ongelmia voi auringosta ym. tulla. Pelkkä pieni taso levyn alla ei ehkä ole hyvä myöskää, levyhän voi kaatua alas. ylä- ja alapuolelle esim. alumiinisena saatavaa "U" kiskoa tms. mut nekin maksaa. Muovi voi revetä painosta jos lävistelee nastoilla, tosin voihan levyt laittaa vaikka kaappiin sisäpusseissa ja pelkät kuoret taskuineen seinälle... yks hyvä vois olla semmoset liimattavat kulmapalat millä esim pala-pelit kiinnitetään. onhan noita vaihtoehtoja.
|
|
aegis
Blasphemer
Fleischeschherr
|
Post by aegis on Nov 14, 2008 9:24:27 GMT 2
Lapsuudenkodissa oli itelläni tuolla kiskosysteemillä muutama tärkein levy seinällä. Aurinko paistoi, mutta se ei haitannut kun veti verhot kiinni, hah... Nykyisen kämpän kiviseiniin ei saa kiskoa varten reikää ruveta poraamaan, enkä nastasysteemiin pitemmän päälle luottaisi.
|
|
|
Post by jougge on Nov 15, 2008 17:09:33 GMT 2
Itellä oli muoveineen seinällä niin että kolmella nastalla ylhäältä kiinni ja kahdella alhaalta, eli kaikista kulmista ja sitten ylhäältä erikseen keskeltä ( ja ei, ei levyn ja sen kannen läpi vaan pelkästään muovin läpi). Miinuksena tossa on tietty se ettei levyjä voi sitten kuunnella irrottamatta kaikkia nastoja. Tätähän voisi soveltaa niin, että laittaa ne nastat ainoastaan sieltä suojamuovin sisäpuolelta kiinni, ei siis niin että nasta lävistää muovin kaksi kertaa. Silloin sen levyn saa ujutettua sieltä pois eivätkä nastatkaan näy. Itse pidän silti julisteet seinällä ja levyt kaapissa. Tolla taktiikalla nyt sit laitoin jotain seinälle. Laitoin vielä sängyn yläpuolelle että ei pitäs tulla niin hirveetä damagea jos jotenki pääsee tippumaan. Aika helposti saa otettua tuolt pussista ja takas jos haluaa kuunnella.
|
|
Exhorder
Blasphemer
Thrash destructor
|
Post by Exhorder on Aug 11, 2009 10:51:03 GMT 2
Kyllähän tuolla Possessorin kertomalla tavalla saa todella simppelisti ne vinyylin kannet seinälle. Itselläni on samalla tyylillä joitakin levyjä seinällä.
|
|