|
Post by saatanatsi on May 10, 2008 11:22:21 GMT 2
Tällainen suuri puute kun on vuositolkulla jo vaivannut, niin nyt olen vihdoinkin ajatellut sen paikata - eli vinyylisoitinta etsin. Mutta tietämykseni noista ollessa aikalailla olematon, ajattelin kysyä täältä viisaammilta jotain vinkkejä. Eli mitäs kaikkea kannattaa silmällä pitää kyseistä soitinta ostaessa? Jotain hyviä ideoita, että mistä saisi laadukkaita jne? Ajattelin sijoittaa sellaiset 100e tähän kapistukseen, ja toivon löytäväni sellasen jolla vuosikymmenenkin kehtaisi saatanallisesti metelöidä. Tänne vaan kokemuksia soittimista, minkälainen soitin itseltäsi löytyy jmsjmsjad.
|
|
|
Post by satanusmaximus on May 10, 2008 13:11:27 GMT 2
Katsoin eilen jotain ?Hobbyhallin? lehteä. Jopa siellä myydään vinyylisoittimia ja toinen on NetAnttila missä olen nähnyt. En oo sen enempää seurannu missä myydään ja missä ei. Jos hyvää soitinta haet, jolla voi soittaa mm. myös mp3-tiedostoja ja saa jotenki kopioitua vinyylin musiikit mp3-tiedostoksi koneelle. En kyllä ymmärrä kuinka se toimii. Sellainen maksaa jotain lähinnä 100€, normaali ilman mitään lisävarusteita maksaa n. 40€. Itse omistan sellaisen ja toimii perkeleen hyvin.
|
|
fkff
Sodomizer
|
Post by fkff on May 10, 2008 14:31:31 GMT 2
Sellaisen vinkin voin antaa, että ennenvanhaa toi teknologia on ollut aika helvetisti jämptimpää ja itse olen pärjännyt tosi hyvin vanhemmilta pöllimäni 80-luvulla hommatun soittimen avulla. En ollenkaan ihmettelisi, vaikka toimisi tästä vielä sen vuosikymmenen eteenpäin. Eli jos ei heti viitsi sijoittaa johonkin uuteen malliin, niin kannattaa lähtä kiusaamaan vaikka niitä vanhempia sukulaisia, jos vintiltä löytyisi soitin tai vaihtoehtoisesti katella käytettyjä soittimia jostain huutokaupoista. Neula on ehkä kuitenkin hyvä vaihtaa uuteen.
|
|
|
Post by KaamosMaster on May 10, 2008 16:21:26 GMT 2
Eli jos ei heti viitsi sijoittaa johonkin uuteen malliin, niin kannattaa lähtä kiusaamaan vaikka niitä vanhempia sukulaisia, jos vintiltä löytyisi soitin tai vaihtoehtoisesti katella käytettyjä soittimia jostain huutokaupoista. Neula on ehkä kuitenkin hyvä vaihtaa uuteen. Totta. Nuo vanhat soittimet tosin vaativat usein esivahvistimen toimiakseen uudemman stereolaitteiston kanssa. Esim. Tuosta saa ihan toimivan perushärpäkkeen, joka on ainakin itselläni toiminut moitteettomasti. www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16391Neuloja vanhaan soittimeen saa tilattua vaikkapa täältä www.vinyyliklubi.com/kauppa/
|
|
|
Post by SAWTHORAZINE on May 11, 2008 11:41:18 GMT 2
Osta ihan mikä tahansa kirpparivehje joka vain pyörittää moottoria. Hyvähän se on jos se lautanenkin pyörii, mutta saat luultavasti halvemmalla "rikkinäisen" soittimen, johon sitten käyt vaan ostamassa hihnan jollain alle vitosella. Sitten ostat halvan ja hyvän äänirasian ja vaihdat sen todennäköisesti huonon rasian kunnolliseen. Hinta/laatu -suhteeltaan todella hyvä rasia on esim. Shuren M-92E ( www.vinyyliklubi.com/kauppa/products.php?g1=7e3427). Kirkassointinen ja kaikin puolin hyvä rasia. Tämä siis siksi, koska levysoittimessa se äänenlaatuun vaikuttava tekijä on lähes yksinomaan äänirasia neuloineen. Itse "alusta", eli moottori, lautanen, äänivarsi ja koteloinnit voivat olla vaikka millaista roskaa, kunhan äänirasia ja neula ovat kunnolliset (ja kunhan koko hökötys pysyy kuitenkin kasassa). Tietty kannattaa aina pyrkiä valitsemaan koteloinniltaan jämäkkä soitin, koska silloin neula hyppii vähemmän kun kolistelet. Samanlaisista syistä kannattaa valita soitin, jossa on kansi. Ensinnäkin levylautanen pysyy puhtaana, jolloin levyt pölyyntyvät vähemmän, ja toiseksi se neula ei hypi kun vaikka pidät kesällä ikkunaa auki ja vähän tuulee sisään.
|
|
|
Post by turifuzz on May 16, 2008 12:00:02 GMT 2
Todellakaan en näe järkeä pistää isoja rahoja soittimeen, jos kotona peruslaitteistolla kuuntelee, eikä hifiä hae. Käytettyjä soittimia löytää täysin toimivanakin nykyään mistä vain, itse olen monta vuotta pärjännyt technicsin automaattilevarilla, jonka automatiikka ei täysin toimi ja ongelmana on neulan painotuksensäädön puute. Tämäkään ei sinänsä ole ongelma, koska laitteeseen käy vain yhdenlainen neula. Hintaa laadukkaan yamahan vahvistimen ja kasettidekin kanssa taisi olla 50e. Käytettyjä kannattaa vilkuilla siinä tapauksessa että omasta vahvistimesta löytyy phono-liitäntä ja maadoituspaikka, jotka valitettavasti nykyisistä laadukkaammistakin kotiteatterivahvistimista on hävinnyt. Moisen puuttuessa väliin tarvitaan RIAA-korjain, joita näköjään halvimmillaan edellisestä vinyyliklubin linkistä saa 40 eurolla. Varmasti ajaa asiansa täysin.
|
|
|
Post by Arnagen on May 16, 2008 12:28:27 GMT 2
Itselläni on koko "torni" isän vanha ja kaikki laitteet ovat Techicsin (silloin kun isä ne on ostanut) yhtiä laadukkaimpia. Torniin kuuluu siis vahvistin jossa on CD/aux-, phono- (ja tietysti maadoitusjohdon paikka) ja tape/ext (playback ja rec) liittimet sekä kaksi main ja kaksi remote paikkaa kaiuttimille, erittäin hyvä ja laadukas vinyylisoitin, CD-soitin, kasettidekki tallennusominaisuudella ja erittäin hyvät kaiuttimet. Koko höskä on siis n. 20 - 25 vuotta vanha ja toimii edelleen kuin rasvattu. Vinyylisoittimesta vielä lisää, ettei mene ihan offtopickiksi: kyseessä on siis Technicsin täysin automatisoitu (neula nousee levyn loppuessa, stop-, cueing- (neulan nosto ja lasku) ja speed (33 tai 45) namikat löytyvät kannen ulkopuolelta) soitin. Painon säätö löytyy myös. Kakinpuolin voisi sanoa, että täydellinen vinyylisoitin. Perheestämme löytyy myös toinen Technicsin, Yamahan ja Pioneerin vinyylisoittimet. Kaikki nämä ovat uudempia kuin minun soittimeni, eivätkä läheskään yhtä hyviä. Yamahassa erikoisuutena voisi mainita jouset jotka estävät neulaa pomppaamasta levyllä, koska koko pyöritys laitteisto ikään kuin leijuu ilmassa jousien varassa. Vasta kun koko pöytä heiluu muutaman sentin edes takaisin, neulakin liikkuu. Jos ei USB-liitäntää soittimeensa tarvitse niin vanha on eittämättä parempi vaihtoehto.
|
|
aegis
Blasphemer
Fleischeschherr
|
Post by aegis on May 18, 2008 11:03:28 GMT 2
Itse pistin omaan soittimeen muistaakseni jonkun 160 euroa + RIAA vahvistimeen huntin. Eron esim. vanhemmilta löytyvään halvempaan soittimeen huomaa jo siinä, että oman soittimen neula laskeutuu levyn pinnalle pehmeästi ja liikkuu uralla todella pehmeästi, kun taas esim. vanhemmilta löytyvässä halvemmassa soittimessa neula tuntuu kyntävän uraa kuin koko painollaan. Äänenlaadussakin eron huomaa, varsinkin kun neula oli aivan uusi. Nyt pitäisi mennä varmaan jo vähitellen vaihtamaan, kun on päässyt ottamaan vähän kolhua tuo nykyinen ja soundiin on tullut ikävää tunkkaisuutta.
|
|
|
Post by skeleton on May 18, 2008 22:06:21 GMT 2
Minä onnistuin saamaan käytetyn Technicsin SL-BD20A:n kahdeksaankymppiin, ja uudella neulalla. Soittimessa ei kyllä paljoa säätövaroja ole, mutta hyvin on toiminut. Komea vehje, ja istuu kiltisti Technicsin SA-EX300 vahvistimen päällä. (jonka sain käytettynä 40e)
Noilla hinnoitteluilla todistettakoon, että hyvää tavaraa voi saada kohtuuhintaankin.
|
|
|
Post by nightfall on Jun 17, 2008 10:09:32 GMT 2
Itsellä on isältä peritty soitin,joka on ikäänsä nähden hyvässä kunnossa,mutta kauittimet pakkaa nykyisin rätistä aika ikävästi ja siten sakottaa jonkin verran kuuntelunautintoa. Löytäisiköhän tuollaiseen vanhaan soittimeen sopivia kaiuttimia mistään uutena,jos ei niin mistä olisi paras ettiä? Huuto.net varmasti yksi mahdollisuus,mutta jos joku tietää paremman niin voi vinkata,kiitos.
|
|
|
Post by SAWTHORAZINE on Jun 17, 2008 10:43:23 GMT 2
Katso sen kaiuttimen takaa jonkinlaista merkintää impedanssista. Se merkitään usein jollakin luvulla välillä 3-18 (tavallisimmat arvot parillisia välillä 4 - 12) ja perässä on yleensä Ω, ohm tai jotain sinne viittaavaa. Jos kaiuttimessa ei ole ilmoitettu impedanssia, katso se soittimesi takaa, tai sieltä minne kytkit kaiuttimesi. Siinä laitteessa pitäisi lukea jotain edellä mainitun kaltaista myös. Merkintä voi löytyä joko kaiuttimien liitoskohtien läheltä tai laitteen arvokilvestä (siitä mistä löytyy esim. käyttöjännitteet, teho, sulakkeiden koko ja muuta sellaista).
Huuto.netistä ei kannata välttämättä hankkia kaiuttimia postikulujen takia. Mene vaan suoraan lähimpään Anttilaan tai Robin Hoodiin ja osta sieltä vaikka ne siisteimmän näköiset. Yritä valikoida sellaiset kaiutinpöntöt, missä on erikseen kaiutinelementti bassolle, diskantille ja keskiäänille, ja minkä impedanssi vastaa edes suunnilleen edellisten impedanssia, tai vahvistimessa tai soittimessa ilmoitettua.
|
|
|
Post by nightfall on Jun 17, 2008 10:50:12 GMT 2
Selvä,kiitos perusteellisen hyvästä vastauksesta! Otan asiasta selvää ja kipaisen Anttilassa.
|
|
|
Post by SAWTHORAZINE on Jun 17, 2008 10:57:50 GMT 2
Jos ei impedanssi meinaa selvitä lukemalla, niin yleismittarilla mittaaminen on aika hyvä veto myös. Ei ehkä löydy ihan joka kodista, mutta jos kaveri opiskelee sähkö- tai elektroniikka-asentajaksi, niin kannattaa kysellä. Sähköliikkeistä ja elektroniikka- tai kodinkonekorjaamoista löytyy myös aika varmasti yleismittari, ja sen jatkoksi myös melkein takuuvarmasti joku joka osaa käyttää ja lukea sitä sen verran että impedanssi selviää. Se ei ole kuitenkaan vaikeaa.
|
|
|
Post by possessor on Sept 8, 2008 15:58:25 GMT 2
mulla on aika tee-se-melkein-itse laite... Philipsin jostai sarjasta pelkkä levari, kaveri laitto siihe rca-lähdöt ja teki pienen 15 x 5cm kokosen välivahvistimen, ja yhdistettynä kotiteatteriin. kuuluu omasta mielestä niiku pitääki ja toiminu jo kymmenisen vuotta mulla, ja varmaan toisen mokoman ennen minua... soitin ja välivahvistin maksoi euroiksi muunnettuna n. 30e
himottas ostaa semmone nykyaikanen usb-soitin toiseksi... jos jollain on semmosesta kokemuksia niin saa jakaa ne kanssani
|
|
|
Post by Mithsereg on Sept 16, 2008 3:06:31 GMT 2
Itse voisin suositella tuon satasen sijoittamista uusien soittimien sijasta johonkin vanhaan huuto.net-tjms-versioon. Esimerkiksi vanhat Dualin soittimet pitävät levysi varmasti paremmassa kunnossa, kuin mikään 100e uutena maksava mp3-muuntaja. Ja kuulostavatkin paremmalta. Jos uutta haluaa ostaa, niin rahaa vaaditaan enemmän ja tällöin hyvä vaihtoehto olisi esimerkiksi Pro-Ject Debut. Vaikkei tarkoitus olisikaan hifistellä ja budjetti on tuo 100e niin itse ostaisin ennemmin jonkin vanhan hyväksi todetun käytettynä, kuin mitään uutta.
|
|
|
Post by turifuzz on Sept 24, 2008 9:41:00 GMT 2
Nyt sanoit kyllä taikasanan, itseäkin puurunkoinen Dual kiinnostaisi niin perkeleesti jo sisustuselementtinä, puhumattakaan soittimen laadusta. Pitäisi vaan ensin etsiä ostaja tuolle Technicsin muoviselle automaattilevarille, myyyntipuheessa automatiikan toimimattomuus saa potentiaalisia ostajia haitaksi asti.
|
|
|
Post by SAWTHORAZINE on Jan 16, 2009 15:23:51 GMT 2
|
|
|
Post by aargh on Jan 16, 2009 15:56:52 GMT 2
Suhteellisen hypnoottista.
|
|