|
Post by bewitched on Mar 28, 2008 17:31:08 GMT 2
Huh puolen vuoden miehiä täälläkin... melko paska nakki, mutta onneks leirit voi aina vemppailla. Nyt ryyppäämään.
|
|
|
Post by nargaroth on Mar 29, 2008 17:39:04 GMT 2
itselläni leirit on suht koht helppoja koska olen spade ;D
|
|
|
Post by turifuzz on Mar 30, 2008 12:36:43 GMT 2
Hah, tuskin yhtä helppoja niillä jotka teidän ruokia syö. Itsekin muistan kuinka käveltiin eräänä torstaina 2km hakemaan ruokapönttöjä, koitettiin kolmeen mieheen saada kannettua ja perillä järkyttyi kun hernekeitto oli kirkasta vettä jossa oli kovat herneet pohjalla
|
|
|
Post by thrashphemer on Apr 14, 2008 23:36:19 GMT 2
Ittelläkin ois tarkotus hakea vapaudenriistosta vapautusta. Syynä on se, että en näe olevani kenellekään velkaa tehdä vuoden palkatonta työtä. Aseisiin en vapaaehtoisesti koske, ei kiinnosta vittuakaan. Googlettamalla löyty ihan hyviä vinkkejä, esim: Vastaa johonkin niitten esittämään henkilökohtaiseen kysymykseen että:"tuohon en halua vastata",se antaa negatiivisen vaikutelman ja voi auttaa sinua saamaan vapautuksen. Jos ne kysyy luonteestasi niin sano kannattavasi rauhanaatetta ja että mielellään keskustelet rauhanasioista. Tai sano että saatat saada raivokohtauksen jos joku ihminen alkaa ärsyttämään sinua. (armeija ottaa mieluummin palvelukseen sellaisia tyyppejä jotka ei aiheuta häiriöitä)
Muistaakseni kutsuntojen jälkeen on vielä lääkärintarkastus, monet sairaudet ovat sellaisia että saa vapautuksen. Jos sanot vaikka että sinulla on ollut pahanlaatuinen kasvain muutama vuosi sitten niin saat todennäköisesti vapautuksen. Toisaalta tilanne saattaa olla vähän nolo jos et osaa vastata sairautta koskeviin kysymyksiin tai lääkäri kysyy että voiko hän tarkistaa asian potilastiedoistasi, nykyäänhän on internetti mutta en tiedä että käyttääkö ne sitä potilastietojen tarkistamiseen.
Ennen lääkärintarkastusta saat varmaan jonkinlaiset kaavakkeet täytettäväksi joissa on "rasti ruutuun kysymyksiä" Niissä voi olla omituisia kysymyksiä joihin kannattaa vastata omituisesti. Lopuksi kannattaa kirjoittaa jotain omituista kuten vaikka että: Olen kiinnostunut pommien räjäyttämisestä mutta sen enempää ei kannata selittää lääkärille. Mitä vähemmän puhut niin sen omituisempana ne pitää sinua ja omituisia ja arvaamattomia henkilöitä ne ei halua asepalvelukseen. (tää juttu on osittain teoriaa joten en tiedä että toimiiko vinkit käytännössä). Mulle se lääkäri sanoi että mut vapautetaan kokonaan sekä sodan-että rauhanajan palveluksesta ja sain siitä vielä muistoksi pahvilappusen.
|
|
|
Post by Tuska on Apr 15, 2008 3:42:18 GMT 2
Jos oikeasti haluat hommata vapautuksen, tutustu ilmiöihin kuten unihäiriö, paniikkihäiriö, masennus ja ota vaikka selvää miten itsetuhoiset ja/tai ahdistuneet ihmiset käyttäytyvät sosiaalisissa tilanteissa ja kokevat asiat ja omat ongelmansa. Aina parempi jos käyt oma-aloitteisesti hommaamassa psykologin lausunnon, muutoin voi käydä niin, että pääset inttiin muutamaksi päiväksi vain huomataksesi, että lääkäri pistää sinut kotiin lykkäyspaperin kanssa, vaikket välttämättä itse edes haluaisi. Toinen vaihtoehto on tietty, että saat alustavasti lykkäyksen ja sen voi sitten itse junailla vapautukseksi kun käy vähän juttelemassa ammattilaiselle. Asiallisin kommentti liittyen vapautukseen mitä on tullu tässä threadissä. Psykologisiin syihin vetoaminen ja huumekokeiluista kertominen on molemmat kuulemma sellasia jotka saa armeijan suhtautumaan suurella varauksella. Paras keino saada vapautus olis todennäkösesti jatkuva mielialalääkitys tai riittävän vahva muu lääkitys. Esim. yhdellä tutulla on reuman kaltaseen sairauteen niin kovat lääkkeet että ei lääkkeen ottamisen jälkeen pysty tekemään juuri mitään. Ei ole pelkoa että joutuu sellasessa tilanteessa lähelleekkään armeijan harmaita. Diabeetikot vapautetaan myös palveluksesta, kuten kaiketi epileptikotkin. Kyllä niitä keinoja on millä vapautuksen saa täysin tervekkin ihminen, mutta pitää kyllä sanoa että en täysin tajua tota irti venkoilua. Ei se sivari kuitenkaan niin perseestä ole, varsinkaan jos tajuaa hakea itselleen hyvän paikan ajoissa. Itekkin olisin suurella todennäkösyydellä saanu vapautuksen jos sitä olisin lähteny hakemaan, mutta menin oikeastaan ehkä mielummin sivariin. Sekin pitää kyllä sanoa että eipä se mua juurikaan hetkauta suuntaan tai toiseen jos joku jättää menemättä tai jos joku jää armeijaan vaikka töihin. Ei noista neljästä vaihtoehdosta mikään ole muuttanut tuttujani. Ei vapautus, ei armeija, ei sivari eikä vankila.
|
|
|
Post by satanusmaximus on Apr 28, 2008 14:21:49 GMT 2
Otsikkoon pitäisi lisätä vielä totaalikieltäytyminen. Harvat niin tekee, mutta on niitäkin nähty
|
|
|
Post by SAWTHORAZINE on Apr 28, 2008 14:37:54 GMT 2
Otsikkoon pitäisi lisätä vielä totaalikieltäytyminen. Harvat niin tekee, mutta on niitäkin nähty Lupaan lisätä heti kun totaalikieltäytyminen tulee puheeksi muutenkin kuin sinun kommenttisi verran.
|
|
|
Post by christcrusher on May 18, 2008 12:08:00 GMT 2
4 kuukautta jaksoin olla kuskina niinisalossa. Ei tuu ikävä sitä läävää.
|
|
|
Post by nightfall on Jun 15, 2008 10:21:37 GMT 2
Itsellä on kutsunnat edessä syksyllä,joten alkaa olla aika läheinen asia minulle.Olen aina ollut sitä mieltä,että armeijaan en mene mutta pidän itseäni isänmaallisena siitä huolimatta.Minulla on omat rajoitteeni armeijaan menon suhteen,joten joudun valitsemaan siviilipalveluksen tai anomaan vapautusta.Vapautusta tuskin tulen saamaan,joten sivari on valintani.
|
|
|
Post by guora on Jun 19, 2008 12:54:13 GMT 2
Itsellä on kutsunnat edessä syksyllä,joten alkaa olla aika läheinen asia minulle.Olen aina ollut sitä mieltä,että armeijaan en mene mutta pidän itseäni isänmaallisena siitä huolimatta.Minulla on omat rajoitteeni armeijaan menon suhteen,joten joudun valitsemaan siviilipalveluksen tai anomaan vapautusta.Vapautusta tuskin tulen saamaan,joten sivari on valintani. Fiksu veto. Ihminen voi olla ylpeä isänmaastaan ja sotaveteraaneistaan idiotismia tukemattakin.
|
|
|
Post by bewitched on Jun 19, 2008 14:00:27 GMT 2
Kohta ohi, käsittämättömän helpolla oon päässy, loppusotakin tuli rötvättyä kassulla... leiriaamuja ollu n. 12.
|
|
|
Post by nargaroth on Jul 4, 2008 16:03:26 GMT 2
TJ 0
|
|
|
Post by asylum on Jul 22, 2008 18:50:27 GMT 2
Puol vuotta tuli oltua. Onneks sain ihan mielenkiintosen nakin, enkä kadu pätkääkään valintaani. mutta tj siis tosiaan reilusti alle nolla
|
|
|
Post by blackened on Jul 23, 2008 17:17:07 GMT 2
Olin peräti neljä päivää intissä, kunnes lähdin helvettiin sieltä. istusin keskiviikkona lääkärissä 8h ja sain E-paperit 2v lykkäystä. En oo takaisin menossa. Sairasta touhua siellä oli, ne päivät mitä olin. Hiuksetkin lähti poies ja ihan turhan takia, nyt täytyy vaan odottaa pari vuotta, että kasvaisi takaisin päähän.
|
|
|
Post by Keegan on Oct 17, 2008 17:12:16 GMT 2
Tammikuussa pitäs lähteä parolaan panssarijääkäriksi. Ei ole meikällä väliä olenko vuoden tai puoli, mutta se vituttaa että jään varmasti paitsi joistakin loisto keikoista. Ja se että joutuu kulkemaan autolla ja siinä si kuluu aivan vitusti bensaa ja kyhnyä.
|
|
|
Post by Morgael on Nov 10, 2008 8:58:28 GMT 2
Sivarimiehiä. Suoritin palvelukseni 90-luvun puolella. Ensimmäinen kuukausi meni Vaasassa, paikka oli muistaakseni joku kaupungin laidalla sijainnut aikuiskoulutuskeskus tms. oppilaitos. Siellä meni päivät kuunnellessa diipadaapa luentoja ja illat kiskoessa kaljaa. Ei edelleenkään löydä mitään järjellistä selitystä miksi piti Vaasaan asti lähteä kuukaudeksi dokaamaan, mitään muuta tuostakaan ei ole mieleen jäänyt. Ainoa poikkeus oli Esko Valtaojan pitämä luento tähtitieteestä, se oli hyvinkin mielenkiintoista mutta siihen se sitten jäikin.
Seuraava vuosi kului sitten atk tukihenkilön työtehtävissä. Oli aivan helvetin hienoa ja hyödyllistä hommaa, voi sanoa että täysipainoista työtä josta vaan ei maksettu palkkaa. Paikan muu henkilökunta suhtautui minuun kuin keneen tahansa muuhun työntekijään, en saanut mitään "vitun sivari" leimaa otsaani.
Hyödyllinen kokemus kaiken kaikkiaan, miinus tuo alussa mainittu koulutusjakso. Tulipahan velvollisuus valtiota kohtaan suoritettua ja sain vuoden verran arvokasta työkokemusta CVhen. Eikä tarvitse miettiä tippaakaan mitään kertausharjoituksia. ;D
|
|
|
Post by abyssous on Nov 13, 2008 12:34:25 GMT 2
Napsahti kutsunnoista vapautus, vaikka olikin jo 99.9% varmaa että napsahtais. Kiitos kymmen vuotta lätkän harrastamista, nyt 18v oon jo melkein yhtä raihnanen ku omat isovanhemmat
|
|
|
Post by possessor on Nov 13, 2008 20:29:48 GMT 2
Eikä tarvitse miettiä tippaakaan mitään kertausharjoituksia. ;D mä olin sellanen rambo että ei ole kertaamaan tarvinneet vielä kertaakaan ;D
|
|
|
Post by MystiK on Nov 15, 2008 12:15:48 GMT 2
Kertokaas muuten huonoin intti muisto? Omalla kohdallani voisin sanoa alokasleiri. Teltan katto vuoti kuin seula, vaatteet märät, kokoajan kylmä. Ai niin ja sitten SUKSISULKEISET Räyskälän kiitoradalla. aivan karsea tuuli, lunta lensi naamaan vaakasuorassa. vittu et vitutti. Muutenkin kaikki hiihtomarssit sai pään kiehumaan.
|
|
|
Post by aargh on Nov 15, 2008 17:47:39 GMT 2
Ampumaleiri J-kauden alussa, marraskuun lopulla. Koko päivä oltiin korpossa kranaatinheittimellä ja ammuttiin kranaatteja. Räntää satoi poikittain suoraan naamaan koko päivän ajan. Seuraavana yönä tuli helvetinmoiset pakkaset ja tetsarit olivat niin jäässä, että aniharva viitsi edes vetää niitä päälle seuraavana päivänä. Ja sanomista tietysti tuli.
Lokakuun lopulta muistuu mieleen myös yksi parin viikon leiri, joka meni päin helvettiä ekasta päivästä lähtien. Ensimmäisenä iltana odottelimme joukkueen tekoja metsän reunassa monta tuntia vesisateessa. Kun ne sitten lopulta tulivat, oli jo pilkkopimeää. Tekat piti ajattaa asemiin keskelle suota, mutta koska asemat oli valmisteltu jo tunteja aiemmin valoisan aikaan, niiden löytäminen oli ihan oma hommansa. Lopulta heittimet saatiin asemiin, ja aamuyöstä päästiin pystyttämään teltatkin. Parin tunnin yöunet, ankea herätys ja asemista lähtö heti aamusta. Osa porukasta upposi parikaapeliyhteyksiä ja telttoja purkaessaan muniaan myöten suohon, kun laiskimmat vielä vetelivät hirsiä. Aamupalakin taisi jäädä tuolloin kokonaan välistä. Leirin loppupuoli meni kutakuinkin yhtä ankeissa merkeissä. Kun muu joukkue pääsi vihdoin nauttimaan muutaman tunnin tauosta, minä ja pari muuta onnekasta kaveria lähdimme valmistelemaan seuraavia asemia.
|
|
|
Post by VomitSodomy on Nov 16, 2008 21:02:25 GMT 2
Nonii meikällä nuo inttihalut kasvaa oikein kohisten ja silmissä kun lukee tollasia ''mukavimpia muistoja''... Ensi vuonnahan(?) niihin kutsuntoihin pitäisi vissiin vääntäytyä.
|
|
|
Post by aargh on Nov 17, 2008 13:09:32 GMT 2
Nonii meikällä nuo inttihalut kasvaa oikein kohisten ja silmissä kun lukee tollasia ''mukavimpia muistoja''... Loppujen lopuksi leireihin sun muihin joukkohajoamisiin voi ja kannattaakin aina suhtautua huumorilla, kun tietää, että kaikkia muitakin vituttaa yhtä paljon ja myöhemmin koko homma vain naurattaa. Kyllä siellä ihan oikeasti tuli/tulee sellaisiakin juttuja vastaan, joista ei jälkikäteen saa huumoria juuri revittyä. Näihin kuuluvat esimerkiksi monet psykologiset jutut, jotka tuntuivat monille olevan rankempia kuin itse fyysinen puoli. Viimeisen vuoden aikana tätäkin touhua on tosin löysätty entisestään simputussyytösten pelossa, mutta tuvan ja joukkueen sisäinen paine ja ne muutamat V*TUN M*LKUT ovat aina olemassa.
|
|
|
Post by Sargothur on Dec 12, 2008 22:29:30 GMT 2
Parin vuoden päästä koittaa itselle aika astua armeijaan ja Utin jääkärirykmenttiin ajattelin pyrkiä laskuvarjo/erikoisjääkäriksi. Onko kukaan tältä laudalta ollut siellä asepalveluksessa?
|
|
|
Post by thrashsperm on Sept 22, 2009 13:57:56 GMT 2
Itse sain vapautuksen aikoinaan. Tapaus meni kutakuinkin näin: Menin aamulla kutsunta paikalle jossa oli myös terveys tarkastus. Ensimmäinen lääkäri katsoi jostain tiedostoista terveydentilaani koskevia dokumentteja, noh sieltähän löytyi värikäs historia mielenvikaisuuksia (itsetuhoisuutta jne.) joista vieläkin kärsin, ei siinä sitten sano vain että olisit tämän lähettänyt tänne niin ei olisi tarvinnut turhaan herätä aamulla aikaseen. Sitten siitä menin kutsuntalautakunnan eteen jotka hekin sanoivat saman. Tässä sitä nyt sit ollaan vapaalla.
|
|
|
Post by henriksson on Nov 27, 2009 0:18:57 GMT 2
Ens vuoden heinäkuussa vasta, Pirkkalan Rennostoon painelen minä..
|
|